top of page
  • Writer's pictureHaim Omer

Parenting during crisis... and afterwards

Updated: Sep 30, 2020



לפני מספר שבועות פרסמתי פוסט על "עקרון הרציפות" כדרך לספק להורים חוש כיוון ברור כדי להתמודד עם משבר הקורונה. בימים והשבועות שלאחר פרסום הפוסט היו יותר מ- 30,000 מבקרים באתר שלי. היה ברור כי עקרון הרציפות הכיל מסר שההורים הרגישו שהם זקוקים לו. כמה הורים כתבו לי: "אז עכשיו אנחנו יודעים מה עלינו לעשות! אבל אין לנו מספיק השפעה או סמכות כדי לעשות זאת!" הספר האלקטרוני הנוכחי מהווה נסיון לענות על שתי השאלות: מה לעשות ואיך לעשות את הדרוש בזמן משבר ולאחריו. הספרון מכוון לכל משבר, לא רק למשבר הקורונה, אלא גם למשברים שנגרמים למשל על ידי גירושין, תאונה, מחלה או מוות במשפחה, התפרצות של הפרעה נפשית, הגירה, מצוקה כלכלית, וכו'.


בעתות משבר הורים נדרשים לאשר את מנהיגותם וסמכותם. ללא מנהיגות וחוש כיוון המשפחה תדשדש ונזקי המשבר יתגברו. למרבה המזל, משברים נותנים להורים את הלגיטימציה וההצדקה כדי לשקם את סמכותם ומנהיגותם. משברים הם הזדמנות טובה כדי להפגין נוכחות מוגברת ולהרחיב את רשת התמיכה ההורית. נוכחות ו- תמיכה הן שניים מן היסודות המרכזיים לבניה של סמכות חיובית. היסוד השלישי הוא שליטה עצמית. הורים שלומדים לפתח נוכחות, שליטה עצמית ותמיכה, יגלו שהם מסוגלים לצלוח את המשבר ולהביא את המשפחה לנמל מבטחים.


כתבתי את הספר "Parenting during crisis... and afterwards" כדי להראות כיצד ניתן לעשות זאת. כיצד הורים יכולים לבנות ולהפגין סוג יעיל ומתאים של נוכחות, לפתח שליטה עצמית בדרך שמאפשרת להם להתמודד עם ילדיהם מבלי לתקוף או להיכנע, ולתת לעצמם "כתפיים רחבות", כך שיוכלו לחשוב, לדבר ולפעול כ- "אנחנו" במקום "אני" (אפילו כשהם הורים בודדים). במחקרים שלנו הוכחנו שאלה מיומנויות שניתנות לרכישה: הורים יכולים לפתח את הנוכחות, השליטה העצמית והתמיכה לה הם דרושים כדי להנהיג את משפחתם בצורה חיובית. משברים הם הזדמנויות שמאפשרות לעשות זאת בדרך לגיטימית וקבילה.


בספר דוגמאות רבות שלקוחות גם ממשבר הקורונה וגם ממצבים משפחתיים קשים אחרים. הדוגמאות המובאות מבהירות שהמיומנויות שההורים רוכשים בתקופת המשבר משמשות אותם גם כאשר החיים חוזרים למסלולם. במובן זה המשבר מתגלה כהזדמנות פז. כפי שאמר זאת הורה דתי שהיה בטיפולי: "אם אלהים לא היה שולח לנו את הקורונה, היינו צריכים להמציא אותה.


ניתן להזמין את "Parenting during crisis... and afterwards" ב-


288 views0 comments
bottom of page