top of page
  • Writer's pictureHaim Omer

עקרון חיוני לבריאות הנפשית של ילדיכם בזמני קורונה

Updated: Apr 5, 2020

עקרון הרציפות: דרך ברורה להורים, מורים ומנהיגים חברתיים בזמני קורונה

פוסט זה נכתב ביחד עם ד"ר רינה עומר


עקרון הרציפות כדרך מאוחדת ומאחדת להתמודד עם מצבים של ניתוק, משבר וטראומה נוסח על ידי ועל ידי נחי אלון קצת לפני מלחמת המפרץ הראשונה. העקרון מציע כיוון אחיד לפעולה לפרט, המשפחה, הארגון והקהילה. עקרון הרציפות קובע שיש לשמור או לשקם את הרציפות בתפקוד, במרקם הבין אישי ובזהות של הפרט, המשפחה, הארגון והקהילה. רציפות התפקוד מתייחסת לעשייה השגרתית, לסדר היום, ולפעולות השונות שמתבצעות לאורך היום והשבוע. רציפות בין-אישית מתייחסת למערכת המגעים של הפרט עם משפחתו, חבריו, סביבתו ושאר מעגלי השייכות אליהם הוא משתייך. רציפות הזהות מתייחסת לדרכים בהן הפרט חושב על עצמו, משמר את דימויו וערכו העצמי, ומתמצא במפה החברתית שלו. כך, למשל, רציפות התפקוד אצל ילד בן 10 תכלול, שגרת יום (כולל שעת קימה ושינה), הליכה לבית הספר, שעורי בית וחוגים, פעולות פנאי, תחביבים פעולות הקשורות בהיגיינה האישית ועוד. רציפות בין אישית תכלול את הפעולות שמחברות בין הילד לבין הוריו, משפחתו הקרובה והרחבה, חבריו, ילדי הכיתה, חוגים, ושאר המעגלים אליהם הוא משתייך. רציפות הזהות כוללת אמירות והתייחסויות של הילד והסביבה אודותיו, שמעבירות את מסרים כמו: "אני תלמיד בכיתה ו'", "אני אוהב כדורגל", "יש לי ידיים טובות".

משברים הם מצבים שמסכנים ושוברים רציפויות אלו. עקרון הרציפות קובע שהדרך הטובה ביותר לשמור על הפרט, המשפחה והקהילה בזמני משבר היא לפעול כדי לשקם את הרציפויות שמתנתקות ולשמר את הקיימות. ההשלכות הן מרחיקות לכת. למשל, פגיעה בשגרת היום תביא להחרפה של תוצאות המשבר עבור הפרט והמשפחה. כך הוא המצב לא רק בזמני קורונה, אלא גם במשברים אחרים, כמו זמני מלחמה, חוויה טראומטית, התפרצות של חרדה חברתית או סירוב בית ספר. עקרון הרציפות מנחה אותנו לפעול כמיטב יכולתנו כדי לשקם את הרציפויות שנפגעו. למשל, בתחום של רציפות התפקוד, יש לפעול לכך שהילד יקום בשעה הרגילה, ימלא את הבוקר בדברים שקשורים בבית הספר, ויקבל זמנים מוגדרים לפעילות פנאי אחה"צ ושגרות משפחתיות כמו ארוחת ערב. לגבי הרציפות הבין-אישית יש לפעול כדי שהילד יישאר במגע רציף עם חבריו, מוריו, ילדים בחוגים השונים בהם הוא משתתף, חבריו בתנועת הנוער, ובני המשפחה הרחבה. לגבי רציפות הזהות יש לפעול כדי שהילד ימשיך לראות את עצמו כתלמיד, וכבעל הכשרונות, ההעדפות והתחביבים שמייחדים אותו.

עקרון הרציפות עוזר לנו לדעת טוב יותר מה לעשות וגם מה לא לעשות. למשל: חשיבות גדולה נודעת לקימה בבוקר ולקיום סדר יום של בית ספר. השחיקה בתחומים אלה מביאה בהדרגה לירידת המוראל ולזליגת הילד למצבים בעייתיים. משום כך שמירה על פעולות של בית ספר חורגת ממשמעותן בתחום הלימודי גרידא. ילד שמאבד את רציפות התפקוד כתלמיד בבית הספר יהיה הרבה יותר פגיע להתפתחויות שליליות התנהגותיות ונפשיות כאחת, למשל, פיתוח של הרגלי בטלה, התמכרות למסכים, והידרדרות במצבו הגופני והנפשי. כשהוא מאבד את הקשר עם חבריו לכיתה ומוריו הוא ייטה ליפול לריק וערפול מבחינת הרציפות הבין-אישית. תחושת הנתק החברתי משפיעה עמוקות על מצב הרוח והחוסן הנפשי. הפסקה של שגרת בית הספר פוגעת בצורה קשה גם ברציפות הזהות. כשהילד מפסיק להרגיש שהוא תלמיד, הוא נעשה פגיע לעיוותים בדימויו העצמי. הדבר בולט, למשל, כאשר ילד מפסיק להגיע לבית הספר בזמנים רגילים. בהדרגה הוא מפסיק להגיד לעצמו "אני תלמיד". במקום זאת הוא מתחיל להגיד לעצמו "אני מוזר", "אני לא מסוגל", או "אני חולה". ככל שזהויות אלה משתלטות על התודעה, כך החזרה נראית יותר ויותר קשה.

מעקרון הרציפות נגזרת סדרה של טיפים להורים, מורים ומנהיגים קהילתיים:

· דאגו לקיים סדר יום ברור ומחייב. תודיעו על סדר היום באופן רשמי, למשל תתלו דף עם סדר היום במקום בולט בבית ותקריאו את הדף לילדים לפני שינה.

· חישבו איך ניתן לקיים סדרי בית ספר בבית בשעות הבוקר. רצוי לחלק את הבוקר לשעורים שונים. אל תסמכו רק על ההוראה המקוונת מבית הספר. אתם יכולים להטיל תפקידי הוראה לילדים, לבקש עזרה מקרובים, או לארגן קבוצות למידה בזום או וואטסאפ.

· בתקופה זו יש חשיבות מיוחדת לארוחות משפחתיות מאורגנות. רצוי לשתף את הילדים בבישול ובהכנה. חוויות הבישול והאכילה המשותפת מחזירה את הרוח החיה למשפחה.

· סבים יכולים למלא תפקיד חשוב מאד בתקופה זו. בקשו מן הסבים שיספרו סיפור לפני שינה לילדיכם. במקרים מסוימים סבים ממלאים תפקיד חשוב בבית הספר הביתי. מעירוב הסבים באמצעות זום, סקייפ ווואטסאפ יכולה להיות תועלת רבה לילדיכם, לכם ולסבים עצמם.

· דאגו להעביר את התוצרים של הלמידה בבית לאנשים משמעותיים. חשוב לעדכן לא רק מורים, אלא גם חברים מן הכיתה, בני המשפחה הרחבה וחברים של ההורים. בקשו מן הגורמים השונים שישלחו הודעה לילדיכם על כך שהם ראו את התוצרים והתרשמו מהם. ילד שמקבל מסרים כאלה יחשוב על עצמו "אני לומד טוב!" "אני מוכשר!" "אני מצייר יפה!" והוא יחשוב גם "סבא שלי חושב עלי!" "הדודה שלי יודעת שאני טובה בחשבון!"

· בתקופה זו יש הזדמנות מיוחדת להורים ליצור קשר עם הורים אחרים בסביבת הילד, עם מורים, ועם דמויות קהילה אחרות, כמו למשל, מדריכי תנועת נוער או מדריכי ספורט (למשל כדי לבקש הנחיות לאמון ביתי). זאת כי בתקופה זו מקובל לשלוח וואטסאפ או להתקשר כדי לעדכן ולהתעדכן. יתכן ואחת התוצאות של משבר הקורונה תהיה שהורים רבים יהיו יותר מחוברים לאנשים שבסביבת הילד, כמו מורים, הורים של חברים, או החברים עצמם. חיבורים אלה מאפשרים להורים למלא הרבה יותר טוב את תפקידם לשמור ולהשגיח על הילד גם בזמנים רגילים. קשרים כאלה יכולים להתגלות ברבות הימים כ"רווחי הקורונה".

· נסו ליצור מנהג של שיחת זום משפחתית עם סבים, דודים, וחברים ותיקים. שיחה כזאת, למשל אחת לשבוע, תהווה תרומה משמעותית להידוק השייכות של ילדיכם למשפחה. זה עוזר אם ההורים נערכים לקראת השיחה, למשל, בכך שהם מכינים מראש דברים שהם רוצים לספר או להראות (למשל, דברים שהילדים או המשפחה עשו במשך השבוע). זה יהפוך את המפגשים האלה למראה משמעותית שמחזקת את רציפות הזהות ואת הרציפות הבין אישית של הילד ושאר בני המשפחה.

· אל תסכימו לכך שילדכם ייסתגר בחדרו שעות מרובות לאורך היום. אם הילד מסרב לצאת, תיכנסו, תשבו ותתעניינו במשחק המחשב או במה שהוא רואה על המסך. אל תירתעו מן הטענה שזאת פגיעה בפרטיותו. אם תפגינו התעניינות חיובית, רוב רובם של הילדים יקבלו זאת בעין טובה. חשוב שתבינו שהסתגרות בחדר היא שימוש לרעה בזכות הפרטיות. בתנאים כאלה זכות הפרטיות איננה מקודשת. היא בוודאי לא יותר קדושה ממצבו הבריאותי והנפשי של הילד. קידוש הפרטיות עלול להפוך לאמתלה להרס של הרציפות התפקודית, הבין-אישית, והזהותית כאחת!

· תשאלו את חבריכם על פעולות פנאי שהם פיתחו בתקופת הקורונה. שמענו כבר על דוגמאות של משחקים שונים, אפילו "מחבואים וירטואליים". שתפו את חבריכם ובני המשפחה ברעיונות כאלה ובמידת האפשר נסו לארגן משחקים או תחרויות משותפות. רצוי שהתחרויות תהיינה בין קבוצות, כי כך מתחזקת הלכידות הקבוצתית והמשפחתית (אם למשל כל משפחה מהווה קבוצה). אירוע כזה פעם בשבוע יכול לתרום רבות בכל ההיבטים של עקרון הרציפות.

הרבה מן דברים האלה הם מובנים לכולם ברמה האינטואיטיבית. כך, אנו שומעים וקוראים על הרבה יוזמות ספונטניות שמגלמות את עקרון הרציפות. כולנו נרוויח אם נתחיל לקבל סיפורים מהורים אחרים על יוזמותיהם או על רעיונות של אחרים מהם הם שמעו.


הנכם מוזמנים לבקר באתר ולראות בלוגים נוספים על הורות: https://www.haimomer-nvr.com/home-heb

6,244 views1 comment
bottom of page